De luchthaven Brussels South Charleroi Airport (BSCA) heeft de sleutels van de beveiliging in handen gegeven van Security Masters. Sinds 1 september verzekeren 410 bewakingsagenten van het Antwerpse bedrijf 24/7 de veiligheid van het personeel en de passagiers op de luchthaven van Charleroi. Klant BSCA Security spreekt alvast van een “démarrage réussi”, een geslaagde opstart dus.
Luchthaven draait weer op volle toeren
Dat is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. “Aan de opstart ging een enorme voorbereiding vooraf. Extra mensen aanwerven en opleiden, werkkledij bestellen, alles op het vlak van ICT op punt stellen”, zegt Filip Pellens, manager van Security Masters, die zijn firma op 1 dag van 200 naar ruim 600 mensen zag groeien.
In volle voorbereiding op dit uitdagende project zag Security Masters de luchthaven op gang komen na de coronaluwte. “In april waren er bijna geen vluchten en tegen onze opstart draaide de luchthaven weer op volle toeren. De komende maanden worden zelfs betere cijfers verwacht dan voor de coronapandemie.” Om u een idee te geven: in 2019 vertrokken of landden er in Charleroi ongeveer 8 miljoen passagiers.

Security Masters werkt ook achter de schermen
Security Masters neemt op de luchthaven van Charleroi een ruim takenpakket voor zijn rekening. “Er is de bewaking van de parking en de eerste controle nog voor de reizigers de inkomhal betreden”, zegt Filip Pellens. “Daarna volgen de eigenlijke controle van de passagiers, de ticketcontroles enzovoort.”
Op 1 dag groeide Security Masters van 200 naar ruim 600 medewerkers.
Met die activiteiten krijgen de passagiers rechtstreeks te maken. Maar Security Masters werkt ook achter de schermen op de luchthaven van Charleroi. “Wij controleren alle bagage, de bemanningen, het overige personeel, de leveranciers, de aannemers die werken uitvoeren op de luchthaven, alle voertuigen die er rondrijden. En we nemen ook de perimetercontrole voor onze rekening.”
Security Masters is 24/7 actief op de luchthaven van Charleroi
Dat maakt dat Security Masters de klok rond actief is op de luchthaven van Charleroi. “Dat geldt inderdaad voor de patrouilles, alsook voor een aantal perifere bewakingsposten. De controle van de passagiers situeert zich tussen 4 uur ‘s ochtends en 22 uur ’s avonds. Met een stevige piek tussen 6 uur en 10 uur ’s morgens, wanneer de meeste vluchten vertrekken, en nog een kleinere piek in de namiddag.”
De vlotte opstart is ook opmerkelijk omdat Charleroi de eerste luchthaven is waar Security Masters de veiligheid in handen neemt. Voorheen focuste het bedrijf met hoofdzetel in Antwerpen vooral op de beveiliging van haventerminals, schepen, logistiek en industriële en (petro)chemische bedrijven. Zo ontwikkelde Security Masters activiteiten in de havens van Antwerpen, Zeebrugge, Oostende en Gent.
Sinds de toetreding tot de Multi Masters Group in 2018 werd de focus verbreed. “Dankzij de financiële en economische slagkracht van deze internationale groep zien wij dit als een uitgelezen kans om de groei van onze firma naar de toekomst toe te bestendigen en ons ook te wagen aan opportuniteiten buiten de havens”, zei Filip Pellens toen.
Met dank aan Samsic Airport
Dat is nu dus gelukt. “Mede dankzij de sterkte van de groep”, benadrukt Filip Pellens. “Bij de opstart in Charleroi konden we terugvallen op de luchthavenexpertise van ons zusterbedrijf Mobility Masters. En de afgelopen maanden is er bijna constant een delegatie van Samsic, het Franse moederbedrijf van Multi Masters Group, in Charleroi aanwezig geweest om ons te ondersteunen.”
Samsic Airport biedt een brede dienstverlening aan luchthavens: security, bagageafhandeling, schoonmaak, begeleiding van PRM’s,… En dat op 34 luchthavens verspreid over Europa en de rest van de wereld. Onder meer in de VS, Canada, de Dominicaanse Republiek, Frans-Guyana, La Réunion en Qatar.
Security Masters stelt nieuwe doelen
Met de uitbreiding naar de luchtvaartsector is een belangrijke doelstelling van Security Masters gerealiseerd. Is de honger van Filip Pellens dan nu gestild? “We hebben heel drukke maanden achter de rug. We hebben dit jaar onze afdeling Safety Masters opgestart. Onze brand- en veiligheidswachten zijn aan de slag gegaan in een groot tankopslagbedrijf in de haven van Antwerpen. Recent zijn we begonnen met de bewaking van een internationaal voedingsbedrijf in de Antwerpse Kempen. En daarbij kwam dus ons security-project op de luchthaven van Charleroi. Onze eerste doelstelling is dus consolideren, zorgen dat al die projecten goed op de rails blijven. Maar of onze honger gestild is? We blijven ons verder toeleggen op de haven– en industriesector. En er zijn nog luchthavens, hé”, besluit Filip Pellens veelbetekenend.