Deze 5 trends in facility management mag u in 2023 verwachten

Trends in facility management: het is altijd interessant om bij de jaarwisseling te peilen naar wat ons te wachten staat. Zeker nu. De energiecrisis, de enorme inflatie én het (blijvende) personeelstekort op de arbeidsmarkt: ook na enkele zware coronajaren blijft het in de facilitaire dienstverlening een uitdagende periode. Maar wat mogen we allemaal verwachten in het nieuwe jaar? Ontdek hier alle trends in facility management voor 2023.

Duurzaamheid: een blijver bij de FM-trends

Een trend die al een tijdje in alle eindejaarslijstjes staat, maar in 2023 misschien wel belangrijker dan ooit wordt: duurzaamheid. Niet meteen een trend die voortvloeit uit de FM zelf, maar meer een gevolg van de almaar strengere regelgeving. Een goed en doordacht MVO-beleid wordt daarom prioriteit.

Denk hierbij maar aan de nieuwe, duurzame kantoorgebouwen van Multi Masters Group of de elektrische wagens bij Mobility Masters. Maar ook in de samenwerking met de klant wordt duurzaamheid een sleutelwoord. “Tegen 2026 willen we als organisatie CO2-neutraal zijn. Daarvoor zijn al de nodige stappen gezet”, zegt managing director Philip Paelinck.

Duurzaamheid is een van de trends in facility management voor 2023 - Multi Masters Group

Facilitaire dienstverleners zullen niet alleen de nodige inspanningen doen in hun eigen gebouwen en voor hun eigen personeel. Ook de samenwerkingen met de klanten worden duurzamer. Facilitaire dienstverleners zullen steeds meer initiatieven nemen om een ecologisch verantwoorde service te garanderen, van mobiliteit tot afvalverwerking en innovaties.

Digital first: een van de onmisbare trends in facility management

Van ‘steeds belangrijker’ naar ‘een absolute must’: digitalisering is er om te blijven. Met de kernwoorden ‘betaalbaar’, ‘datagedreven’, ‘sensoren’ ‘apps’ en ‘robotisering’ als rode draad.

Meer en meer organisaties zullen in de toekomst openstaan voor digitale mogelijkheden, over enkele jaren wordt zelfs verwacht dat digitaal de norm wordt. Dat komt met een positief gevolg: digitale innovaties worden daarom steeds betaalbaarder, wat natuurlijk heel gunstig is voor de terugverdientijd.

Maar welke digitale toepassingen zullen we steeds vaker terugzien in het facility management? Het gebeurt op verschillende manieren:

  • In de communicatie naar de klant toe: bv. Multidesk.
  • Voor het beheer en de opvolging van de dienstverlening door de klant zelf: bv. Optimus-app.
  • Tijdens het gebruik van digitale toepassingen door de medewerkers bij de klant: bv. schoonmaakrobots.

Apps zoals Multidesk en de Optimus-app, een CO2-meter of digitale muizenval, sensoren, maar ook (schoonmaak)robots zullen in 2023 nóg een stap voorwaarts zetten. Het is dus zaak om als facilitaire dienstverlener resoluut in te zetten op de digitale mogelijkheden en als klant om de sprong te durven wagen.

Makkelijker gezegd dan gedaan uiteraard. De stap naar bijvoorbeeld het gebruik van robots is voor veel organisaties nog een moeilijke. Net als zoveel andere innovaties heeft ook robotisering tijd nodig, maar is het wel een trend die er ongetwijfeld door zal komen.

Digitalisering is een van de trends in facility management die zich in 2023 verder zal doorzetten.

Shift naar IFM: dé FM-trend van de komende jaren

Een samenwerking in wederzijds vertrouwen met een facilitaire dienstverlener kan de nodige stabiliteit aan uw organisatie bieden en dat op een duurzame manier. Een trend die de laatste jaren steeds meer aan belang won, is de shift naar IFM, Integrated Facility Management. Een echte totaalpartner worden voor de klant. Niet alleen wordt verwacht dat deze trend zich in 2023 sterk zal doorzetten, Multi Masters Group maakt er namelijk echt een doel van. “Een partner in life worden van onze klanten”: onze ambitie tegen 2026 is duidelijk. Alle leveranciers, dienstverleningen, processen en systemen onder één noemer plaatsen en op die manier de klant volledig ontzorgen. Zo maken we de shift van verschillende, aparte systemen naar één uniforme en strategische dienstverlening voor het volledige facilitaire beheer: een IFM-benadering.

Het kantoor als ontmoetingsplek

Thuiswerk kreeg sinds de coronacrisis een serieuze boost en het afgelopen jaar zijn we met z’n allen weer meer hybride gaan werken, al zal thuiswerk nooit meer volledig verdwijnen. Het wordt een en-en-verhaal: én thuiswerk én op kantoor. Een succesvolle samenwerking met een facilitaire dienstverlener, in het ideale geval met een IFM-benadering, houdt in dat op kantoor werken weer een heel stuk interessanter wordt.

Waarom? Gebouwen en kantoren die proper zijn en waar alles mooi en goed onderhouden is, worden zo veel aantrekkelijker voor de medewerkers om naartoe te komen. Van daaruit is het een zelfstimulerend proces: hoe meer mensen weer op kantoor komen werken, hoe meer interactie met de collega’s en hoe meer het kantoor als een soort ontmoetingsplek wordt beschouwd. Overleggen wordt weer eenvoudiger, net als vergaderen of presentaties geven. Daarnaast is er ook meer tijd om even samen te ontspannen. Het kantoor wordt een plek van verbondenheid, wat ervoor zorgt dat iedereen zich meer betrokken voelt bij de organisatie dan voordien.

Hospitality: de rode draad doorheen alle trends in facility management

Afsluiten doen we met hét magische woord in de trends in facility management tegenwoordig: hospitality. Meedenken met de klant, vriendelijkheid, beleefdheid, … De klant verwacht niet alleen dat hij een kwaliteitsvolle dienstverlening krijgt, er moet ook een goede en menselijke connectie zijn met de facilitaire medewerkers. Deze trend zal zich in 2023 blijven voortzetten en zelfs in een stroomversnelling geraken.

Een uitstekende zaak, maar het blijft niet enkel bij deze ‘externe hospitality’. Niet alleen moet u een mensgerichte aanpak met uw klanten of bezoekers van uw gebouwen hanteren. Ook de ‘interne hospitality’ is minstens even belangrijk en wint de laatste tijd aan aandacht. Medewerkers vormen de basis van een onderneming en verdienen daarom ook een meer mensgerichte aanpak. De juiste begeleiding en ook ontzorging van het personeel zelf is dus ook een trend om in de gaten te houden.

Ook daar vat Multi Masters Group de koe bij de horens. Met de MM-Academy zetten we zowel in op onze eigen werknemers, maar met hospitality als rode draad streven we zo naar een betere dienstverlening bij de klant.

Terug naar boven