Trends voor 2022 in de facilitaire dienstverlening (deel 3): evolutie naar IFM

Als we spreken over de trends voor 2022 in de facilitaire dienstverlening, dan kunnen we niet voorbij aan de evolutie in de richting van IFM of Integrated Facility Management projecten. Projecten dus waarbij alle facilitaire diensten aan één partner worden toevertrouwd.

Poetsdame en klusjesman

De laatste decennia hebben we een enorme evolutie gezien in de facilitaire dienstverlening. Vroeger hadden veel bedrijven een of meerdere personen in dienst die de schoonmaak verzorgden. Daarnaast was er iemand die zorgde dat het groen aan de ingang er netjes bij lag, die de planten water gaf en af en toe wat kleine herstellingen uitvoerde.

Later zag men in dat deze facilitaire diensten toch de nodige specialisatie vereisen. Het gebouw van een bedrijf is nu eenmaal een belangrijk onderdeel van het imago, van het visitekaartje van de onderneming. De zorg voor dat gebouw moet dus ook de nodige aandacht krijgen.

Uitbesteden van facilitaire diensten

De nood aan gespecialiseerde dienstverlening deed de facilitaire verantwoordelijke of facility manager van een bedrijf uitkijken naar externe partners. Dat leidde tot het uitbesteden van facilitaire diensten aan allerhande firma’s: een schoonmaakbedrijf, een specialist in groenonderhoud, een bewakingsfirma, een firma gespecialiseerd in technisch onderhoud,…

Een van de trends voor 2022 in de facilitaire dienstverlening is de evolutie naar IFM waarbij alle facilitaire diensten worden uitbesteed aan één externe partner.

Deze aanpak heeft als voordeel dat alle facilitaire diensten in handen van professionals komen. Het grote nadeel is dat de facility manager of facilitair verantwoordelijke nog heel veel tijd dient te besteden aan het operationele. En aan het onderhouden van goede contacten met alle partners.

Evolutie naar IFM is een van de trends voor 2022 in de facilitaire dienstverlening

De laatste jaren evolueren steeds meer bedrijven in de richting van IFM projecten. Alle facilitaire diensten worden toegewezen aan één facilitaire partner. Een dienstverlener die erin slaagt om alle diensten in eigen beheer aan te bieden, zoals Multi Masters Group. Dat heeft tal van voordelen.

1 contactpersoon voor alle diensten

Een IFM partner wijst je één contactpersoon toe. Bij een vraag neem je contact op met die SPOC (single point of contact). Hij zorgt dan voor een gepast vervolg, of het nu gaat om schoonmaak, bewaking, groenonderhoud, ongediertebestrijding of eender welke dienst. “Als ik dringend een vraag heb, volstaat één telefoontje”, zegt Luc Tillemans, Senior manager operations van Antwerp World Diamond Centre (AWDC), over de samenwerking met Multi Masters Group. “En ik hoef geen maand te wachten en krijg zo snel mogelijk hulp. De dag van vandaag is dat best zeldzaam.”

Totale ontzorging

Als je facilitaire partner alle diensten in handen neemt, dan heeft dat invloed op de rol van de facility manager. De facilitaire verantwoordelijke kan zich dan meer op het strategische vlak uitleven. “Als je een facilitaire dienstverlener inschakelt, wil je er eerlijk gezegd zo weinig mogelijk zelf nog mee bezig zijn. Multi Masters Group heeft dat heel goed begrepen: je merkt dat ze extra moeite doen om je zoveel mogelijk te ontzorgen”, zegt Gunther Robeets, facilities coordinator bij JAVA Foodservice.

De opvolging, de kwaliteit, de continuïteit, alles is verzekerd wanneer je kiest voor een IFM partner. Dat bevestigt Luc Van Eester, Hospitality manager bij Senior Living Group. “Multi Masters Group ontzorgt niet alleen mijn eigen team, maar ook de directies van alle woonzorgcentra.”

Heb je interesse in een partnership met een IFM partner als Multi Masters Group, neem dan contact met ons op.

Ontdek ook andere trends voor 2022 in de facilitaire dienstverlening:

Terug naar boven