Etex kiest met Cleaning Masters voor het eerst voor een externe schoonmaakpartner:

“We hebben het ‘change-verhaal’ waargemaakt”

Stijn Van Hoof (Etex) getuigt over de geslaagde samenwerking met Cleaning Masters, het schoonmaakbedrijf van Multi Masters Group

De switch maken van een eigen, intern schoonmaakteam naar een externe partner is een grote verandering. Een grote sprong. Maar daarom geen sprong om niet te wagen, zo ondervindt Stijn Van Hoof, Facility manager bij Etex. Voor de komst van Cleaning Masters werkte Etex nog nooit met een externe schoonmaakpartner. “We hadden het er niet makkelijk mee en dat wisten ze. De mensen van Cleaning Masters hebben dan ook veel geduld getoond.”

Totaalaanbod van bouwoplossingen

De bakermat van Etex? Die vinden we in Kapelle-op-den-Bos, waar in 1905 de vezelcementfabriek Eternit ontstond. Momenteel spreken we van Etex. Het bedrijf is intussen enorm geëvolueerd. “Er zijn een pak nieuwe afdelingen bijgekomen”, zegt Stijn Van Hoof, Facility manager bij Etex. “Daardoor spreken we nu niet alleen meer over vezelcementplaten, maar van een totaalaanbod van bouwoplossingen van lichtgewicht en modulaire constructies. Van bekledings-, gevel-, dak- en terrastoepassingen tot hoogwaardige brandbeveiliging en isolatie voor bouw- en OEM- (Original Equipment Manufacturer) toepassingen.”

Stijn Van Hoof (facility manager) - testimonial Etex

Het kloppende hart van Etex mag dan wel in Kapelle-op-den-Bos liggen, het bedrijf werd door de jaren heen wel een grote speler in Europa, Latijns-Amerika, Afrika en Azië. “We stellen in totaal 13.500 mensen te werk op 160 sites in 45 landen. Daarnaast hebben we ook 5 innovatiecentra, waar we blijven investeren in trainingen en opleidingen. Zo kunnen we blijven groeien in de markt.”

Durven te veranderen

Bij Etex heerst een echt familiegevoel. “Je voelt de harmonie, collegialiteit en kameraadschap al vanaf dat je hier een eerste voet binnenzet”, zegt Stijn. “Welke rol je ook hebt binnen de organisatie, iedereen begroet je elke dag opnieuw op dezelfde hartelijke manier. Maar dat maakt het natuurlijk ook moeilijk om een externe partner toe te laten in zo’n hecht team. Om echt voor de verandering te durven te gaan.”

Cleaning Masters heeft ons geholpen om dat ‘change-verhaal’ waar te maken en heeft hierbij veel geduld getoond. We hadden het er niet makkelijk mee en dat wisten ze. Net om die verandering in een heel traditionele omgeving mogelijk te maken. Een van de kandidaat-schoonmakers die Cleaning Masters voorstelde, droeg een hoofddoek. In een inclusieve organisatie is dat vanzelfsprekend, maar in een omgeving waar je de switch maakt van heel traditioneel naar heel inclusief, is dat niet altijd even evident. Cleaning Masters heeft ons hier echt in geholpen, om de klik te maken in die zoektocht.”

Een vlotte switch

Voor de komst van Cleaning Masters werkte Etex met een eigen, interne schoonmaakploeg. “Maar het was heel moeilijk voor onze schoonmaakcoördinator om alles te regelen. We hadden een probleem in kwaliteitsopvolging, in operaties en naar budget toe. Stelselmatig probeerden we om de switch naar een externe partner te maken. En dat heeft goed uitgepakt.”

“Ik heb het gevoel dat we samenwerken met een partner die ons echt begrijpt.”

“Cleaning Masters zorgt voor de juiste opleidingen, de nieuwste producten en technieken en zorgt ervoor dat élke rol élke dag wordt ingevuld. Ook de budgetopvolging is heel eenvoudig. Er is een jaarbedrag per gebouw, dus we weten exact wat de schoonmaak kost per gebouw, per jaar. Om de kwaliteit te garanderen, wordt er maandelijks een kwaliteitscontrole uitgevoerd om zeker te zijn dat de gewenste kwaliteit ook wordt gehaald. Zijn er werkpunten, dan weten we welke acties Cleaning Masters zal ondernemen om het gewenste kwaliteitsniveau toch te behalen.”

Onder de loep

“We zijn heel tevreden over de begeleiding die er was tijdens de opstart”, gaat Stijn voort. “Cleaning Masters heeft hemel en aarde bewogen om tijdens de kerstvakantie heel veel werk te verzetten. Dat appreciëren we, dat we op een vlekkeloze, optimale manier bediend werden om alles in het nieuwe jaar op te starten. We hadden nog nooit samengewerkt met een externe facilitaire partner. Cleaning Masters werd tijdens de eerste maanden onder een groot vergrootglas gelegd. Om dan zo overtuigend te slagen, is extra positief.”

Etex vertrouwde aanvankelijk 1 gebouw volledig toe aan Cleaning Masters. Intussen zijn er dat 8. “En dat op een paar maanden tijd. Er kwamen dus veel schoonmakers bij. Cleaning Masters slaagde erin om de juiste mensen te zoeken op die korte termijn. Ook het aansturen van de schoonmakers door de inspectie verliep heel vlot. De inspectie was de eerste maanden heel fel aanwezig en zorgde ervoor dat iedereen zijn weg meteen kende, de juiste PBM’s droeg, de juiste toolboxopleidingen kreeg… Cleaning Masters heeft echt goed geanticipeerd op deze situatie.”

.

Stijn Van Hoof (facility manager) werd geïnterviewd voor de testimonial van Etex over de samenwerking met Cleaning Masters

“Cleaning Masters werd tijdens de eerste maanden onder een groot vergrootglas gelegd. Om dan zo overtuigend te slagen, is extra positief.”

Chantal De Herdt (links) van Multi Masters Group in gesprek met Stijn Van Hoof van Etex: "Geslaagde samenwerking"

Niet de eerste de beste

Voor Stijn was het belangrijk een partner te vinden waar hij écht op kan rekenen. “We waren bewust niet op zoek naar de goedkoopste ‘oneshotter’. De waarden en normen binnen Etex zijn ‘connect’ en ‘care’: zorgen voor elkaar en harmonie vinden in de organisatie. Dat gevoel stralen we ook uit naar onze partners en zoeken we ook in onze partners.”

“De cleaning masters die bij Etex aan de slag zijn, zijn dan ook echt ‘part of the team’. Of ze nu een petje ophebben van Cleaning Masters of Etex, het is ‘one happy family’, we spreken dezelfde taal. Ze zijn ook fier om hier rond te lopen, ze hebben plezier in hun job en hebben respect voor elkaar.”

Een partnership op lange termijn

Met de ‘Road to Sustainability 2030’ richt Etex zijn pijlen op een betere, duurzame toekomst. “We hebben heel wat ecologische doelstellingen, maar duurzaamheid is meer dan alleen maar ecologisch”, zegt Stijn. “Het gaat ook over hoe veilig we iets kunnen doen. Hoe duurzaam, maar dan in de zin van hoe lang we iets kunnen volhouden. Hoe gezond een proces is. Zo bekijken we ook onze partnerships met externe bedrijven.”

Met Cleaning Masters vond Stijn een partner waarop hij duurzaam kan bouwen. “Er is een heel mooie, nauwe samenwerking ontstaan tussen de verantwoordelijke schoonmaak intern en die van Cleaning Masters. Ik heb het gevoel dat we samenwerken met een partner die ons echt begrijpt.”

Open communicatiecultuur

“Ik zou Cleaning Masters omschrijven als flexibel, professioneel, correct en mensgericht. Ik neem als voorbeeld ons intern rookbeleid. Er heerst hier een niet-rookbeleid bij Etex. De inspectrice van Cleaning Masters is er als de pinken bij om een eventueel probleem actief mee op te lossen. Rookt er een bepaalde cleaning master toch, dan komt Nancy – zelfs om 6 uur ’s ochtends – ter plaatse om de schoonmaker erop aan te spreken. Ze praat met de persoon in kwestie en bezorgt hem op die manier ook meteen een waarschuwing. De open communicatiecultuur binnen Cleaning Masters werpt zo zeker zijn vruchten af.”

Etex in het kort

  • Opgestart in 1905 als vezelcementfabriek en geëvolueerd naar een totaalaanbieder van bouwoplossingen.
  • Wereldwijd actief in 45 landen in Europa, Latijns-Amerika, Afrika en Azië.
  • Site in Kapelle-op-den-Bos als het kloppende hart in België met 1.200 werknemers.
  • Samenwerking met Cleaning Masters voor reguliere schoonmaak en glaswas.

Terug naar boven