Terumo EDC vindt in Multi Masters Group een betrouwbare totaalpartner:
“Ik kan alleen maar bevestigen dat dit de juiste keuze was, het plaatje klopt helemaal”
Terumo EDC en Multi Masters Group delen een speciale band. Waarom? In 2021, na de opstart van Maintenance Masters, werd Terumo EDC een van de eerste klanten van onze nieuwe divisie. Met Hygi Masters werkt het bedrijf al samen sinds 2017. Philippe Peeters, Facility & Maintenance Coordinator, zag alle verwachtingen ingelost worden. “Ik kan alleen maar bevestigen dat dit de juiste keuze was, het plaatje klopt helemaal.”
Logistieke partner van Terumo
Terumo werd in 1921 in Japan opgericht met als bedoeling de meest betrouwbare thermometers te produceren. Intussen groeide het bedrijf uit tot een internationale medical supplier, actief in meer dan 160 landen. “Terumo zorgt voor de ontwikkeling, productie en marketing van medische apparaten en farmaceutische producten”, zegt Philippe Peeters, Facility & Maintenance Coordinator binnen Terumo EDC in Genk.
“Het gamma is heel breed. Het gaat van naalden tot pompen, spuiten, stents of zelfs operatiekits die speciaal op maat van chirurgen worden gemaakt. In de vestiging hier in Genk, met een magazijn van maar liefst 32.000m², zorgen we voor de logistiek. Producten vertrekken hier en komen hier aan. We transporteren zowel over de weg (28%), door de lucht (28%) als over het water (44%).”
Betrouwbare installaties
Philippe haalt meteen een eerste raakvlak aan met Multi Masters Group. “Met onze dienstverlening willen we het werk van artsen en chirurgen zo makkelijk mogelijk maken. Dat ze geen tijd verliezen, dat alles binnen handbereik is. Daarnaast willen we ook het leven van de patiënt draaglijker maken. Het ontzorgen is voor ons heel belangrijk en dat vinden we ook terug bij Maintenance Masters en Hygi Masters.”
“Vooral het als een goede huisvader onderhouden van onze installaties en alles met een kritische blik bekijken. Daar lag het probleem met onze vorige partner: we moesten meer curatief dan preventief werken. De analyse achteraf gaf dat ook aan: heel wat zaken stonden niet op punt. We moesten te vaak dingen blijven herstellen, maar zo blijf je bezig natuurlijk.”
“Onze focus ligt op logistiek”, gaat Philippe verder. “We zochten iemand die problemen zou aanpakken, ons zou vertellen wat er mis was en ons ook zegt waarop we moeten letten om het niet nog eens te laten gebeuren. Iemand die zélf een voorstel doet om het anders aan te pakken. Dat misten we. Maintenance Masters zorgt hier wel voor. Dankzij onze samenwerking kunnen we nu terugvallen op betrouwbare installaties.”
Durven springen
Terumo EDC was een van de eerste klanten van de divisie Maintenance Masters. “We werken nu iets meer dan een jaar samen. Het voortraject verliep heel aangenaam. Van de voorstelling, het voorstel, alle installaties doornemen tot de overname van de taken: alles ging zoals Maintenance Masters het beloofde.”
“Voor ons was het altijd al een uitdaging. De beslissing durven nemen om te vernieuwen, de knoop doorhakken en ervoor gaan. Uiteindelijk speelt de kostprijs altijd een heel grote rol in de keuze die je maakt, maar de maintenance masters maken echt het verschil. Ze nemen het helemaal in handen en bij vragen krijgen we steeds een vlotte terugkoppeling. Na een jaar kan ik alleen maar bevestigen dat het de juiste keuze was. Het gevoel zat meteen goed, het plaatje klopt helemaal.”
“Onze installaties worden hersteld, aangepakt, maar vooral: er wordt verder gekeken.”
“Alleen al de manier waarop ze onze systemen bekijken. Dat gaat verder dan gewoon iets opendoen en binnen kijken. Dingen worden hersteld, aangepakt, maar vooral: er wordt verder gekeken. Zijn er onderdelen moeilijk te verkrijgen? Dan leggen ze ‘spare parts’ aan zodat we wachttijden kunnen reduceren. Ze voorkomen dat issues zich voordoen. Onze systemen worden ook altijd met de nodige deskundigheid bekeken. Is alles nog volgens de norm, de wetgeving of ontbreekt er ergens iets? Als we van onze vorige partner niets hoorden, wist niemand van iets.”
Overzichtelijk opvolgen
Met open en duidelijke communicatie haalt Philippe een extra sterkte van Multi Masters Group aan. “Ik spar graag met iemand. Hoe zien zij dingen? Wat is hun visie? Alles is altijd een learning curve. We hebben er weinig aan als er dingen worden achtergehouden. Door gedachten uit te wisselen, kom je tot de beste oplossingen.”
Maintenance Masters werkt bij Terumo EDC ook met de Optimus-app. “Dat was een extra puntje dat voor ons de doorslag gaf om met hen in zee te gaan. Dankzij de digitale tool hebben we niet alleen een uitgebreider registratiesysteem, maar eigenlijk een plek waar je de volledige inventarisatie van de installaties kan terugvinden. We kunnen er nagaan wat er gedaan is, hoe frequent iets is gebeurd of hersteld. Op die manier hebben we een goed beeld of iets al dan niet efficiënt is en of we alternatieven moeten bekijken.”
Snelle respons bij calamiteiten
Soms zijn er uiteraard problemen die niemand kan voorspellen. “We hebben al enkele spoedinterventies gehad. Dan zaten we hier ’s nachts of in het weekend. Meestal is dat omdat er een externe stroompanne is. Dan zijn we volledig afhankelijk van Maintenance Masters, want zelf hebben we niemand die gekwalificeerd is om zulke problemen te verhelpen.”
“De responstijd is echt heel goed. Ik heb altijd een vaste contactpersoon die ik kan bereiken. Tussen het telefoontje en dat ze hier ter plekke zijn, zitten maximaal twee uurtjes. Sneller kan je dat ook niet verwachten. Eens iedereen er is, is het doorwerken tot we rond zijn. De laatste keer kregen we een melding om 22.30u dat er iets mis was. Om 23.00u belden we Maintenance Masters en om 24.00u was iedereen aanwezig. Ik denk dat het 08.00u ’s ochtends was toen we klaar waren.”
“Dan werken we uiteraard ook altijd een checklist af om al onze installaties te controleren. Om te zien of alles weer functioneert zoals het moet. En nadien volgt natuurlijk het vervolg, dan wordt de situatie ’s ochtends opgevangen door de techniekers die hier overdag zijn.”
Terumo EDS: “Eén telefoontje en de hygi masters staan hier”
Terumo EDC doet ook beroep op Hygi Masters voor de pestcontrole. “De ongediertebestrijders komen een achttal keer per jaar langs voor de klassieke rondes. Als we een meer specifieke vraag hebben, hoeven we maar te bellen en de hygi masters staan hier. Zo hebben we bijvoorbeeld jaarlijks last van kleine, rode spinnetjes. Op zich doen die beestjes geen kwaad, maar we werken hier wel met medische producten. De spinnetjes laten rode sporen achter en in onze sector leg je dan meteen de link met bloed. Het oogt gewoon niet hygiënisch. Daar kunnen we dan snel op reageren om dat probleem op te vangen.”
“De hygi masters die hier over de vloer komen zijn altijd behulpzaam”, gaat Philippe verder. “Ook zij werken heel preventief. Ze geven hun opmerkingen altijd door, als hun werk gedaan is, komen ze langs om terug te koppelen. Stel dat ze iets merken bij de lokazen of iets dergelijks, dan weten we dat meteen en kunnen we hier vroegtijdig op inspelen. Er wordt altijd naar een oplossing gezocht en het is fijn dat de samenwerking zo zelfstandig loopt. We moeten er niet achter zitten.”
“Het is ook heel eenvoudig om alles terug te vinden in Multidesk. Zo hebben we een overzicht van alles en kan je alles goed opvolgen. Speciale opmerkingen staan er telkens in vermeld. Het is uitgebreider en aangenamer om met deze systemen te werken, in vergelijking met wat we voordien hadden.”
“Maintenance Masters maakt echt het verschil, ze nemen het helemaal in handen.”
“Niet onopgemerkt”
Het werk van Multi Masters Group binnen Terumo EDC is niet alleen een zorg minder voor Philippe, maar ook bij WDP (Warehouses De Pauw), de firma waarvan Terumo het fabrieksgebouw huurt, blijft het goede werk van Multi Masters Group niet onopgemerkt. “Zelfs zij zijn enthousiaster, hebben er een beter oog in en hebben meer vertrouwen dan vroeger.”
“Bij het management van Terumo EDC valt het verschil ook op. Zij zien alles van hogerop en zien de kleine dingen niet. Als het bij hen dan toch opvalt dat er verbetering is, wil dat zeggen dat er een groot verschil is ten opzichte van vroeger.”
Met Maintenance Masters en Hygi Masters is er dus een gouden match bij Terumo EDC. “Als ik in de toekomst nog wat meer ownership zal dragen rond andere systemen binnen onze magazijnen, sluit ik het zeker niet uit dat we Multi Masters Group nóg meer zullen inzetten. Voor ons is het echt een betrouwbare en vooruitdenkende partner.”
Terumo EDC in het kort
- Terumo: Japanse oorsprong, actief in meer dan 160 landen
- EDC: logistiek onderdeel van Terumo (Genk)
- Transport naar heel Europa, het Midden-Oosten en Zuid-Afrika
- Focus op next day deliveries van medische producten
- Samenwerking met Maintenance Masters voor technisch onderhoud en Hygi Masters voor pestcontrole