Inspectrice Dany beleefde vanop de eerste rij de evolutie van Cleaning Masters tot Multi Masters Group

De bediende bij Multi Masters Group met de meeste dienstjaren, dat is inspectrice Daniëlle. “Zeg maar Dany.” Sinds 10 januari 1991 is ze een vaste waarde binnen het Multi Masters Group-team, al was er toen alleen nog maar sprake van Cleaning Masters. We zochten Dany op en vroegen haar hoe ze de afgelopen drie decennia heeft ervaren. “Het is onwaarschijnlijk hoe hard het bedrijf is gegroeid sinds de dag dat ik hier begon”, zegt de inspectrice.

Inspectrice Dany - Cleaning Masters (Multi Masters Group)

Van poetsdame naar inspectrice

Je werkt al sinds 1991 bij Cleaning Masters. Was dat ook jouw eerste job?

Inspectrice Dany: “Neen, oorspronkelijk kom ik uit een heel andere branche. Ik ben schoonheidsspecialiste van opleiding. Mijn eerste job was in een schoonheidssalon. De eigenares van het salon was een model en verbleef vaak in het buitenland. Daarom stond ik er zelf vaak. De klanten waren vaak travestieten die hun benen kwamen laten ontharen, het was gelegen in het Schipperskwartier in Antwerpen (lacht). Omdat mijn bazin zo vaak in het buitenland was, vroeg ze of ik het salon wou overnemen. Ik was toen nog maar 21 jaar en mijn vader gaf me de raad om het toch niet te doen.”

“Als je je ergens 100% goed voelt, denk ik niet dat je er vertrekt.”

“Dan ben ik uiteindelijk als zelfstandig schoonheidsspecialiste begonnen. Maar als beginnend zelfstandige zocht ik nog een job om te combineren. Ik zag een vacature in de krant van Cleaning Masters. Ze zochten een schoonmaakster die ’s avonds drie uurtjes kon werken. Ideaal, want dat kon ik perfect combineren met mijn andere job.”

Je bent dan gestart als poetsdame.

“Inderdaad, in een school. Ik ben zelfs samen met mijn moeder gestart, want ook zij zocht toen werk. Ik zie het nog zo voor mij, de dag dat ik mijn contract ging tekenen. Dat was nog in het toenmalige kantoor in de Tolstraat. Een oud herenhuis met een trap en een antieke loper erop. Op de eerste verdieping had je dan vooraan de personeelsdienst, iets verder zat Dirk De Croock, nog een jonge kerel toen. En daarachter zat meneer de Schutter, bij wie ik mijn allereerste contractje heb getekend. Toen kon ik aan de slag als poetsdame.”

De sprong gewaagd als inspectrice

Na een tijd kreeg je de kans om inspectrice te worden?

“Om eerlijk te zijn, was ik zelfs niet van plan om te blijven. Het was echt iets tijdelijks. Maar mijn toenmalige inspectrice, Martine, vertelde me dat ze op pensioen zou gaan en ze vroeg of ik haar functie niet wou overnemen. Ik zei dat ik me te jong voelde om inspectrice te worden en dat ik ook in een heel andere branche zat. Maar de tijd ging voorbij, ik bleef toch nog even bij de firma en na een tijd vroeg ze het nog eens. Ze zou een half jaar later op pensioen gaan en vroeg of ik het tóch niet eens wilde proberen.”

“Soms kan ik niet geloven dat ik hier al zo lang zit, maar toch is het zo. En altijd met plezier.”

Dat heb je dus gedaan?

“Ik dacht ja, wat heb ik te verliezen? Ik kan het maar proberen. Lukt het niet, dan is het zo. Zo ben ik dus inspectrice geworden. Toen was het nog in een klein team. Er was meteen een klik met het bedrijf en de mensen. We zaten toen nog allemaal op dezelfde verdieping. Van Multi Masters Group was toen nog geen sprake. Het was grotendeels schoonmaak, maar ook al wat ruitenwas en een beetje industriële reiniging. Al de andere Masters waren er toen nog niet. Het bedrijf is sindsdien onwaarschijnlijk gegroeid. Ik begon met ongeveer 25 klanten en op een bepaald moment zat ik zelfs aan iets meer dan 100. Het is een enorm verschil, onvoorstelbaar eigenlijk.

Inspectie schoonmaak - Dany - Cleaning Masters - Multi Masters Group

Een onverwacht succes

Uiteindelijk bleek de functie van inspectrice jou te liggen.

“Het beviel me wel, ik deed het meteen graag. Er komt elke dag wel iets nieuws uit de bus. De job heeft veel voordelen, je bent ook wat je eigen baas. Je zit niet altijd binnen achter een bureau, maar je gaat heel vaak de baan op naar de klanten. Je bent heel vrij. Oké, soms ben je ’s avonds nog laat bezig of in het weekend. Maar als je dan iets kan oplossen, ben je toch weer trots. Het is een heel afwisselende job. Je komt op heel wat nieuwe plekken, komt in contact met verschillende mensen uit verschillende branches, … Het is nooit saai. Daarom hou ik het ook al zo lang vol.”

“Wat ik zelf heel belangrijk vind, is eerlijkheid en rechtvaardigheid. En dat vind je terug bij Multi Masters Group.”

“Het is leuk om zoveel verschillende zaken te zien tijdens je werk, waar je anders nooit weet van zou hebben. Ik ben zo ooit eens in een chocoladefabriek geweest waar paaseitjes gemaakt worden. Ze zeiden daar: ‘Wij maken hier alleen maar vol goed.’ Ik wist helemaal niet wat dat was. Bleken het gevulde eitjes te zijn. ‘Hol goed maken we hier niet, dat is in Grobbendonk’, zeiden ze. Zo kom je nog eens wat te weten, hé (lacht).”

Als inspectrice een goede band onderhouden met de klant

Hoe probeer je als inspectrice het contact met de klant te onderhouden?

“Ik wil trots zijn op het werk dat ik aflever. En dan heeft verstoppertje spelen geen zin. En ik ben ook niet de persoon die de hele dag aan een bureau zit. Ik ben veel liever bij de klanten en bij de schoonmakers. Je moet op de klant afstappen en vragen of alles in orde is. Dat is de enige manier om een goede band te onderhouden. Door er geregeld eens te passeren.”

“Maar ook het contact met de schoonmakers is voor mij heel belangrijk. Zij zijn de kracht van de firma, het bedrijf draait rond hen. Zonder hen is er geen sprake van Cleaning Masters. Als zij goed werk leveren en de klant is tevreden, dan blijft de samenwerking duren en kunnen we voort. Als je goed bent voor je mensen, krijg je er veel van terug.”

“Ik hoor dikwijls verhalen van andere firma’s, waar ze op een heel andere manier omgaan met hun personeel. Voor zo’n firma’s zou ik niet kunnen werken. Dat ze werkuren afknibbelen van de prestaties van hun personeel, geen juiste PBM’s ter beschikking stellen, geen goed materiaal voorzien… Als je zo te werk gaat, kan je geen personeel houden. En een groot verloop van personeel is voor niemand goed, zeker ook niet voor de klant.”

Eerlijk en rechtvaardig

Sluiten de bedrijfswaarden van Multi Masters Group aan bij wat jij belangrijk vindt?

“Zeker. Wat ik zelf heel belangrijk vind, is eerlijkheid en rechtvaardigheid. En dat vind je terug bij Multi Masters Group. Je krijgt waarvoor je werkt. Dat is nog altijd iets dat ik zeg tegen sollicitanten. Dat ze 100% zeker kunnen zijn dat ze hier terechtkomen in een bedrijf waar ze correct behandeld worden. Dat ze correct betaald worden voor het werk dat ze leveren. Dat als ze hun best doen, er kansen zijn om door te groeien. Er wordt naar onze medewerkers geluisterd en alles is bespreekbaar. Het komt hier van twee kanten.”

Een wereld van verschil

Je werkt hier nu al meer dan 30 jaar, wat heb je zoal zien veranderen?

“Als we vroeger producten moesten bestellen, ging dat via een bestelboek. We schreven op een bestelbon wat we nodig hadden en met die bon gingen we naar onze leverancier. Daar zaten twee personen aan de balie en we moesten aanschuiven in de rij. Was het onze beurt, dan gaven we de bon af en ofwel kregen we onze bestelling meteen mee, ofwel zorgden ze voor een levering. Op een bepaald moment kwamen dan de vaste computers, nog geen laptops. Dan konden we alles al digitaal ingeven. En momenteel met laptops en e-mails gaat alles enorm snel, hé.”

“Ik vond Multi Masters Group al vanaf dag 1 dat ik hier begon te werken een heel correcte werkgever en dat vind ik nog altijd.”

“Vroeger waren er natuurlijk nog geen mails. Dan werkten we hier op kantoor nog met interne nota’s. Dan legden we de interne nota met een vraag of opmerking in het bakje van de desbetreffende persoon en dan kwam er nadien een antwoord. Of we werkten met beepers. Dan werden we gebeept als er iets was. Dan moesten we een telefoon zoeken, want vroeger waren er geen gsm’s, en belden we terug naar het bureau om te vragen wie er gebeld had en wat er was. Soms moesten we zelfs bij de klant vragen of we een telefoon konden gebruiken. Best wel grappig als je eraan terugdenkt (lacht).”

Inspectrice schoonmaak - Dany - Cleaning Masters - Multi Masters Group

3 decennia vol verhalen

Wat is jouw persoonlijke hoogtepunt uit die meer dan 30 jaar bij Multi Masters Group?

(Denkt lang na). Ah ja! Het is niet voor mezelf, maar het hoogtepunt is misschien wel het moment dat Thierry, mijn vorige regiomanager, Operations director werd. Ik vond dat echt de juiste man op de juiste plaats op het juiste moment. Iedereen was blij met Thierry. Het is niet altijd even evident om de juiste persoon te kiezen voor een job natuurlijk. Maar dat het Thierry was, was een hele opluchting.”

“Maar ik denk bijvoorbeeld ook aan onze nieuwe regioverantwoordelijke, Kristof. Hij doet zijn uiterste best om ons bij te staan wanneer er al eens een probleem opduikt en heeft steeds een luisterend oor. Hij legt ons geregeld in de watten met originele uitjes en geschenkjes, waardoor je je toch wel extra gewaardeerd voelt.”

“Ik voel dat Multi Masters Group het goed met me voorheeft.”

“Een hoogtepunt voor mezelf is dat een van mijn klanten, de stad Kapellen, na een nieuwe aanbesteding opnieuw voor Multi Masters Group heeft gekozen. Na een samenwerking van 4 jaar kozen ze opnieuw voor ons. Het is ook een van mijn lievelingsklanten. Het is heel afwisselend werk. Tot wel 18 verschillende locaties verspreid over de stad. Daar was ik heel blij mee.”

Is er ook een dieptepunt geweest?

“De coronaperiode. Al die ongelukkige werknemers… Daar heb ik het wel moeilijk mee gehad. We konden niet iedereen meer fulltime inzetten, wat voor de medewerkers financieel natuurlijk een grote impact had. Sommige klanten moesten dan weer x-aantal schoonmaakbeurten hebben per dag om open te mogen blijven. Dan probeerde ik zoveel mogelijk te wisselen van schoonmakers. De ene dag persoon A, de dag nadien persoon B, enzovoort. Zo kon ik iedereen toch nog een beetje voorthelpen.”

Op welk project ben je het meest trots?

“Het kan misschien melig klinken, maar het meest trots ben ik op het schoonmaakpersoneel. Dat ze zo goed hun best doen. Als ik bij klanten kom en ze zijn tevreden, dan ben ik trots op de schoonmakers. Ook mijn mobiele ploeg. Dat is echt een grote kracht, ik zou het niet kunnen missen.”

Een 100% goed gevoel

Tegenwoordig veranderen mensen vaak en snel van job. Hoe komt het dat je al zo lang bij dezelfde werkgever blijft?

“Ik voel dat Multi Masters Group het goed met me voorheeft. Ik vond het al vanaf dag 1 dat ik hier begon te werken een heel correcte werkgever en dat vind ik nog altijd. Er heerst een heel familiale, aangename sfeer en we amuseren ons hier. Wat ik ook belangrijk vind, is appreciatie. Dat het gezegd wordt als je iets goed doet. En dat gebeurt hier regelmatig. Door het management van Multi Masters Group, maar evengoed krijg ik positieve feedback van mijn klanten. Dat doet wel deugd. Je hebt het ook gewoon nodig. Als je altijd maar op je rekker krijgt, ben je meer geneigd om te veranderen van job. Als je je ergens 100% goed voelt, denk ik niet dat je er vertrekt.”

“Het is leuk om zoveel verschillende zaken te zien tijdens je werk waar je anders nooit weet van zou hebben.”

Jij zal dus ook niet snel vertrekken?

“Ik moet nog maar 4 jaar werken vooraleer ik op pensioen kan. Dat zal er sneller zijn dan ik denk. Soms kan ik niet geloven dat ik hier al zo lang zit, maar toch is het zo. En altijd met plezier. Ik hoop dat ik hier nog kan blijven tot aan mijn pensioen! De jaren zijn voorbijgevlogen. ‘Waar is de tijd?’, denk ik soms. Er zijn heel veel leuke dingen gebeurd en we hebben allemaal onze verhalen, waarover we een boek zouden kunnen schrijven. De meeste positief natuurlijk, anders zou ik het niet zo lang hebben volgehouden (lacht).’

Een blik naar de toekomst

Hoe kijk jij als inspectrice naar de toekomst van Multi Masters Group?

“Als we dezelfde kwaliteit, of nog beter, blijven leveren, zie ik het helemaal goedkomen. Ik weet dat we niet de goedkoopste firma zijn. Je hebt bedrijven die goedkoper zijn, maar wil je daarmee samenwerken, denk ik dan… De kwaliteit is er lang niet even goed en ze hebben het niet altijd even goed voor met hun klanten en medewerkers. Tenslotte doe je het toch voor hen. Ze moeten gesoigneerd worden.”

“Als iemand mij zou komen zeggen dat ik mijn job niet goed heb gedaan, dan zou ik ervan wakker liggen. Dat probeer ik zo ook over te brengen aan de schoonmakers. ‘Amai, het is hier proper. Is dat die schoonmaker die het hier gepoetst heeft? Chapeau!’. Die gedachtegang moeten ze onthouden, dat ze met die instelling te werk gaan. Als je het zo doet, geraak je heel ver.”

Terug naar boven