Gemeente Lennik ziet in Cleaning Masters een “vlotte, spontane en bereikbare partner”

“Ik kan met overtuiging zeggen dat de kwaliteit is toegenomen”

Jos Pappaert, Facility manager Gemeente Lennik

De gemeente Lennik heeft heel wat te bieden. Rustig wandelen in het groen, gezellig fietsen in een heuvelachtig landschap of jezelf culinair verwennen. Om de netheid van de gemeente te garanderen, schakelde Lennik Cleaning Masters in. Zij zorgen voor de schoonmaak van verschillende gebouwen. “Al vanaf het begin liep alles heel spontaan”, zegt Jos Pappaert, Facility manager van de gemeente Lennik.

Lennik: groene gemeente in het Pajottenland

De Vlaams-Brabantse gemeente Lennik mag dan misschien niet de grootste toeristische trekpleister zijn, maar met een centrale ligging in het Pajottenland is het de ideale plek voor een dagje uit. “Lennik is een heel grote gemeente qua oppervlakte, maar de bevolkingsdensiteit is laag. Het is hier het Pajottenland, heel groen dus”, zegt Jos Pappaert, Facility Manager bij de gemeente Lennik. “De fiets- en wandeltochten zijn hier echt heel mooi.”

Gemeente Lennik - schoonmaaak - Cleaning Masters

Het is hier het Pajottenland, heel groen dus”, zegt Jos Pappaert, Facility Manager bij de gemeente Lennik. “De fiets- en wandeltochten zijn hier echt heel mooi.” Naast het groene landschap haalt Jos nog een Lennikse troef aan. “Er is hier flink wat horeca en sinds kort zelfs een sterrenrestaurant. Je kan je hier dus gastronomisch laten verwennen, ook op de streekmarkt, waar je lekkere producten rechtstreeks van de boer kan kopen.”

Cleaning Masters zorgt voor 10 gebouwen in de gemeente Lennik

Als Facility manager staat Jos in voor het beheer van alle gebouwen binnen de gemeente. “Dat gaat van nieuwe gebouwen laten bouwen, het onderhoud ervan, energetische verbeteringen tot de schoonmaak. Het is heel breed. In Lennik hebben we nu zo’n 34 gebouwen actief. Daarvan worden er zo’n tiental schoongemaakt door Cleaning Masters. De sporthal, feestzalen, het gemeentehuis, de oude brandweerkazerne die wordt gebruikt voor activiteiten en de bibliotheek.”

Opvolging als sterk punt

De samenwerking met Cleaning Masters werd samen met Jos opgezet. “Het grote probleem voor de komst van Cleaning Masters was dat er geen opvolging was bij onze vorige partner. We zagen misschien één keer om de twee maand een teambaas. En als er problemen waren, bestonden die zogezegd niet. Er werd wat gewerkt volgens het principe ‘doe maar op en stuur af en toe eens een factuur’. Ik kan met overtuiging zeggen dat de kwaliteit enorm is toegenomen nu. Er wordt beter gepoetst en beter opgevolgd. Als die twee zaken er zijn, blijft de kwaliteit er ook. Daaruit volgt alle andere winst.”

“De inspectie is heel hands-on, als er problemen zijn, ontkennen ze die niet.”

Al vanaf het eerste contact zat het gevoel helemaal goed. “Alles verliep heel spontaan. Het grote voordeel is dat we met de inspectie, dat is Sandy, altijd dezelfde contactpersoon hebben. Zij is echt heel hands-on. Is er geen borstel? Dan gaat ze er zelf om. Als er problemen zijn, ontkent ze die ook niet. Dat is heel belangrijk. Problemen zijn er altijd wel eens, want mensen maken nu eenmaal fouten. Dan gaan we samen langs om te zien wat er mis is. Zo verspil je ook geen tijd aan 27 nutteloze e-mails.”

Gemeente Lennik: “Angela laat het altijd achter als nieuw”

Als groepen feestzalen huren in Lennik, moeten zij zelf voor de opkuis zorgen nadien. Maar dat gebeurt lang niet altijd even soepel. “Soms moeten we de noodploeg laten komen. De ‘calamiteitenopkuis’ noemen we dat hier. Dat was bijvoorbeeld nodig na een uit de hand gelopen 100-dagenfuif. Ik kreeg een berichtje binnen van Sandy die ochtend na de fuif. Dat was echt ongelooflijk hoe het was achtergelaten. Dan komt de noodploeg met Angela langs, zij doet de lastige opkuiswerken. Ze doet dat echt geweldig, als Angela het achterlaat, is het als nieuw”, zegt Jos met een glimlach.

Ook in het jeugdhuis moest de noodploeg al eens langskomen. “Dat werd al jaren niet gecontroleerd door de gemeente zelf. Toen besloten we om er zelf eens naartoe te gaan en laten we het ‘een verrassing’ noemen wat we daar aantroffen, om het nog mooi uit te drukken. We dachten zelfs dat we het sanitair moesten afbreken en alles nieuw moesten zetten. Begin daar maar eens aan, dachten we. Angela en haar team hebben het daar helemaal proper achtergelaten. Dat was de moeite.”

Gemeente Lennik - glaswas - Cleaning Masters

“Als de ‘noodploeg’ langs is geweest, ziet het gebouw er weer uit als nieuw.”

Gemeente Lennik - facility manager - Jos Pappaert

Totaalpartner van Gemeente Lennik

Jos zag in de loop van de samenwerking een opvallende evolutie. “Hetgeen doorheen de jaren is geëvolueerd, is dat Cleaning Masters steeds meer een totaalpartner werd. Het is niet enkel de ‘gewone’ schoonmaak, maar er wordt ook gezorgd dat bijvoorbeeld het toiletpapier altijd is aangevuld of dat er zeepdispensers aanwezig zijn. Voordien moest een eigen werknemer hiervoor speciaal rondrijden, wat zeker niet handig was.”

Bij de gemeente Lennik zien ze in Cleaning Masters een “vlotte, spontane en heel bereikbare” schoonmaakpartner. “We hebben onlangs nog vier extra gebouwen toevertrouwd aan Cleaning Masters. Deze gebouwen werden schoongemaakt door een eigen poetsdienst, maar dat is dus veranderd.”

Gemeente Lennik in het kort

  • 9.488 inwoners (2022)
  • Groene gemeente in het Pajottenland
  • Prachtige wandel- en fietsroutes
  • Gastronomisch genieten
  • Samenwerking met Cleaning Masters voor schoonmaak en glaswas van verschillende gebouwen

Terug naar boven