Een partner in life voor onze klanten: “Strategisch meedenken met de klant, daar maakt Multi Masters Group het verschil”

Een partner in life zijn voor zowel onze klanten, hun medewerkers en zelfs de klanten van onze klanten. Dat is de doelstelling die we bij Multi Masters Group willen bereiken. Koen Van Riet, Commercial & business manager bij Multi Masters Group, vertelt u niet alleen hoe we ervoor zorgen, maar ook hoe u als klant hiervan profiteert. “Een partner in life neemt niet alleen zorgen uit handen, maar draagt mee zorg voor uw organisatie, medewerkers en de klanten van uw bedrijf”, klinkt het.

Verandering van tijdperk

Multi Masters Group wil een partner in life zijn voor iedereen. Niet zomaar de zoveelste dienstverlener die zijn job uitvoert, maar een échte partner. Maar waarom is dat zo belangrijk? “We zitten momenteel niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk”, legt Koen Van Riet uit. “De afgelopen jaren hebben mensen, door de coronaperiode en andere crisissen, een volledig andere visie op het leven gekregen. Zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. Daardoor zijn er heel veel nieuwe uitdagin­gen bijgekomen. Enkele voorbeelden hiervan zijn de flexibiliteit die gevraagd wordt, de digita­lisering, het tekort aan mensen en de aandacht voor MVO.”

Koen Van Riet (Multi Masters Group): "Als facilitaire dienstverlener willen wij een partner in life zijn voor onze klanten."
Koen Van Riet (midden).

Een nieuwe visie

Flexibiliteit

“Er is een extreme vraag naar flexibiliteit gekomen. Werknemers verwachten dit van hun werkgever. Ze willen hybride werken, maar verwachten ook dat werken op kantoor veel meer luxe biedt dan thuiswerken. Een plek waar alles proper, veilig en aangenaam is. Niet alleen de werknemer en de onderneming, maar ook de klant van de klant wil steeds meer flexibiliteit. Net zoals ieder van ons gewoon is als particulier; alles moet snel, eenvoudig en fun zijn. De voordelen die u zelf als klant krijgt, wilt u ook als bedrijf ervaren. Denk in dit kader aan de snelle levertijden van tegenwoordig.”

Digitalisatie

“Onderzoek van McKinsey heeft aangetoond dat digitalisering tijdens de coronaperio­de een sprong heeft gemaakt van 7 jaar. In een wereld van digitalisering is een jaar al veel, laat staan 7. En het gaat ook niet meer weg. Kijk maar naar de snelle opkomst van OpenAI, ChatGPT, Metaverse, … U verwacht als klant dat uw leveranciers, partners, etc. inspelen op alle nieuwe mogelijkheden.”

War for people

“Een andere uitdaging vandaag is de ‘war for talent’. Al zou ik het eerder ‘war for people’ noemen. U hebt niet meer de keuze uit talent. U zal mensen moeten vinden, het talent zelf ontwikkelen en zorgen dat ze zich goed voelen. Want een andere grote uitdaging vandaag is namelijk het behouden van goed personeel.”

MVO

“Wat doet u als bedrijf voor de planeet? U kan zich niet meer wegsteken. U kan niet meer Zwitserland zijn op vlak van MVO, u moet een statement hebben en er echt iets voor doen. In 2024 is het voor grote en middelgrote bedrijven zelfs zo dat ze verplicht een duurzaamheidsverslag moeten afleveren. En niet onbelangrijk, door het overaanbod aan vacatures is er meer dan keuze genoeg. De jongere generatie kiest bewust voor bedrijven die een meerwaarde bieden in (grote) sociale problemen, zoals het milieu, de planeet, maar zeker ook voor de werknemers zelf.”

Een meedenkende partner als oplossing

Deze zaken zorgen er dus voor dat u ook nieuwe noden heeft als klant. “Er is geen nood aan zomaar een schoonmaakbedrijf, of een ‘standaard’ technie­ker. Wel aan een partner die met u meedenkt en de huidige en toekomstige uitdagingen mee aanpakt”, gaat Koen verder. “Een partner in life zal, naast het bundelen van enkele services, ze uitvoeren en coördineren, ook strategisch meedenken met de klant. Hij zal optreden als expert in zijn domein en advies geven naar het blijven verbeteren en efficiën­ter werken.”

“In het ideale scenario gaan we voor een IFM-aanpak (Integrated Facility Management). Dan geeft u als klant zowel het operationele als het strategische aspect van het facilitair management volledig uit handen. Tot en met alle nevenactiviteiten. In heel wat landen, waaronder Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en ook in Nederland, is deze aanpak al goed ingeburgerd.”

“In ons land zien we een meer afwachtende hou­ding. De markt is er nog niet 100% klaar voor. De ideale oplossing: we nemen een tussenstap met bundled services outsourcing. Hierdoor neemt u al een deel van de voordelen van IFM mee, zonder de facilitaire diensten volledig los te laten. U zorgt ervoor dat u veel minder aanspreekpunten hebt voor een combinatie van diensten. Maar niet álles. Dat wil zeggen dat u als bedrijf nog een bepaald deel zelf kan doen, of bij een andere part­ner terechtkan.”

De evolutie van facility management

1. In-house

U beheert uw facilitaire diensten zelf met eigen personeel. Bv.: schoonmaak door eigen schoonmaakper­soneel, groenonderhoud door eigen groendienst, enzovoort.

2. Single service outsourcing

U vertrouwt bepaalde facilitaire diensten toe aan telkens een andere externe leverancier.

3. Bundled services outsourcing

Voor een efficiëntere benadering werkt u samen met één externe partner voor meerdere facilitaire diensten.

4. Integrated Facility Management (IFM)

Het volledige facilitaire onderhoud van uw ge­bouw(en) zit bij één enkele partner, bv.: Multi Masters Group. Cleaning Masters zorgt voor de schoonmaak, Green Masters voor groen­onderhoud, Techni Masters voor technisch onderhoud, Security Masters voor de beveiliging,…

De kracht van bundled services outsourcing en IFM

Waar zitten nu juist de voordelen van bundled ser­vices outsourcing en IFM? En wat maakt dat single services outsourcing niet ideaal is? “Bij single servi­ces outsourcing hebt u voor elke facilitaire nood een andere partner”, verklaart Koen. “Elke leverancier werkt op zijn eigen manier, met zijn eigen methodes, doelstellingen, waarden of cultuur. En dan hebben we het nog niet over de manier van communicatie en rapportering. Er is geen cohesie of versterkend effect tussen de verschillende leveranciers.”

Multi Masters Group - facilitaire diensten

“Bij een IFM-benadering geeft u alle diensten uit handen aan dezelfde partner. U hebt één enkel aan­spreekpunt. Het is een zorg die u volledig kan door­geven aan uw facilitaire partner, zodat u zich 100% kan concentreren op de core business van uw bedrijf zelf, op wat voor u écht belangrijk is. Bij bundled servi­ces outsourcing neemt u nog een heel groot deel van deze voordelen mee:

  • Een goed onderhouden, veilige, propere werkom­geving zorgt voor een hogere productiviteit bij de werknemers.
  • U moet minder opvolgen, plannen, … en hebt dus meer tijd over voor andere zaken.
  • U profiteert mee van de innovatieve initiatieven van de facilitaire partner.
  • U kan de duurzame initiatieven van uw partner meenemen in het verplichte duurzaamheidsrapport.

“Een partner in life neemt dus niet alleen zorgen uit handen, maar draagt mee zorg voor uw organisatie, medewerkers en de klanten van uw bedrijf. Door uw facilitaire zorgen uit handen te nemen, zorgt een partner in life ervoor dat u wint aan efficiëntie. Hij zoekt continu naar manieren om de dienstverlening te optimaliseren door mee te zijn met de allerlaatste technieken en trends. Meer nog, een partner in life neemt zelfs initiatieven naar MVO toe, zodat uw organisatie hier mee van kan profiteren.”

Terug naar boven