De Thalys treinen reinigen, het is een vak apart. Een vak waarin flexibiliteit en kwaliteit centraal staan. Een vak waarin Mobility Masters uitblinkt. Dat bevestigt Marie-Ange Sicard, Cleaning & Comfort Contract Manager bij Thalys. De vervoermaatschappij werd in 2021 uitgeroepen tot ‘Beste internationale spoorwegmaatschappij’.
Het reinigen van Thalys treinen is geen sinecure
Mobility Masters reinigt zowel het interieur als de flanken, de neus en de voor- en zijruiten van de Thalys treinen. Voorts neemt de divisie van Multi Masters Group ook het zogenaamde ‘comfortonderhoud’ voor haar rekening. Dat omvat de schoonmaak van stoelen, toiletten en verlichting. Het lijkt simpel, maar het onderhoud van de hogesnelheidstreinen is een complex geheel van allerhande taken. “Mobility Masters zet voor elke taak specifiek getrainde werknemers en het gepaste materiaal in”, zegt Marie-Ange Sicard (zie foto).
Flexibiliteit
De Thalys hogesnelheidstreinen leggen lange afstanden af. Daar komen soms vertragingen bij kijken. “Elke schoonmaakopdracht hangt af van het aankomst- en vertrekuur van een trein. Een onvoorziene vertraging kan de beschikbare tijd voor een onderhoudsbeurt aanzienlijk verkorten.” Mobility Masters heeft inmiddels ruimschoots bewezen dat het zich kan aanpassen aan lastminutewijzigingen. “Daarmee voldoet het bedrijf aan een van onze belangrijkste eisen: flexibel optreden”, benadrukt Marie-Ange Sicard.
Kwaliteitscontroles
Naast de interne kwaliteitscontroles van Mobility Masters, zijn er ook controles door Thalys. De vervoermaatschappij geeft haar feedback door aan het schoonmaakbedrijf. En die valt niet in dovenmansoren. “Eventuele verbeterpunten worden onmiddellijk aangepast. Maar nóg belangrijker is dat ze de mensen in kwestie constructief aanspreken om uit te leggen waar het fout liep. En om te tonen hoe het beter kan. Dat is een ongelooflijk sterk punt van Mobility Masters. Daarmee onderscheidt de divisie van Multi Masters Group zich van andere dienstverleners”, zegt Marie-Ange Sicard.
Thalys treinen reinigen in tijden van COVID-19
De afgelopen twee jaar stond het reinigen van de Thalys treinen vooral in het teken van COVID-19. Dat leidde tot aanpassingen en verbeteringen. Welke dat zijn en wat de reizigers daarvan vinden, lees je in de uitgebreide getuigenis van Marie-Ange Sicard.