5 vooroordelen over schoonmaakrobots ontkracht: robotisering is er om te blijven

Een robot die u komt helpen met uw bestelling in de supermarkt, drones die uw pakjes aan huis leveren, een robot die snel en ordelijk medicatie kan sorteren in de apotheek of zelfs een robothond die kinderen met autisme kan helpen. Voorbeelden dat robotisering bezig is aan een serieuze opmars zijn er meer dan voldoende. In het buitenland, maar ook in België. Robots – ook schoonmaakrobots – zijn er en ze zijn er om te blijven. Daarom helpen we deze 5 vooroordelen de wereld uit.

1. Schoonmaakrobots maken het werk van de mens overbodig

Absoluut niet. Daarom spreken we steeds vaker over ‘cobots’ als het gaat over robots. Een ‘collaboratieve’ robot, een samenwerking tussen robot en mens met als gemeenschappelijk doel: meer werk klaarkrijgen op een nog grondigere manier. Beschouw een robot/cobot gerust als een toestel dat de puntjes op de i zet, een ideaal hulpmiddel.

R3 - schoonmaakrobots - Cleaning Masters - Multi Masters Group

Terwijl schoonmaakrobots grote oppervlakken snel en grondig kunnen poetsen (sommige machines wel 2.500 tot 3.000 m² per uur), heeft de schoonmaker zelf meer tijd om andere zaken – waar anders geen of onvoldoende tijd voor is – grondiger aan te pakken. Een win-winsituatie.

2. Schoonmaakrobots werken minder efficiënt

Een gedachte die nog vaak leeft bij klanten en voor de nodige terughoudendheid zorgt. Doen schoonmaakrobots wel effectief wat ze zouden moeten doen? Zitten er niet te veel foutjes in? Er bestaat maar één manier om die vragen beantwoord te krijgen: de klant moet de kans grijpen en het zelf ervaren. Er is uiteraard nog veel groeimarge in robotisering, maar ze is er om te blijven. De software en analysetools zorgen er bovendien voor dat de geleverde prestaties van een robot op de voet gevolgd kunnen worden en dat er bijgestuurd kan worden wanneer nodig.

Dankzij de uitgebreide software is het mogelijk om na te gaan waar en wanneer er schoongemaakt is, van minuut tot minuut. Draaien schoonmaakrobots wel de uren die werden verwacht, of net meer? Die data geven ons een duidelijk beeld waar we moeten bijsturen of waar het zelfs beter gaat dan verwacht.

3. Een robot is een extra last voor uw bedrijf

Beschouw het eerder als een leuk visueel aspect om als bedrijf mee te kunnen en mogen werken. Vandaag de dag verschijnen er maar al te vaak interessante artikels over robots, over hoe en waar ze worden ingezet. Naast het feit dat er effectief meer werk verricht kan worden, is het dus zeker een meerwaarde voor het imago van uw bedrijf.

Ook goed voor het imago van uw bedrijf: het duurzame aspect. Een schoonmaakrobot is niet alleen heel efficiënt in waterverbruik, het toestel blijft gewoon bij de klant staan, wat minder vervoer van onze medewerkers betekent met een lagere CO2-uitstoot als gevolg.

4. Het gebruik van schoonmaakrobots zorgt voor een minder persoonlijke aanpak

Robotisering – en digitalisering in het algemeen – maakt het steeds makkelijker om een persoonlijke aanpak net wél te hanteren. Robots zijn slimme toestellen en kunnen zo ingesteld worden dat ze iemand bij naam kunnen noemen en zelfs een persoonlijke begroeting kunnen tonen. Bovendien is het in veel gevallen ook zo dat de robot bediend en vergezeld wordt door een werknemer zelf, dus de menselijke aanpak is nooit ver weg.

Bij Cleaning Masters maken we gebruik van verschillende schoonmaakrobots, onder meer de R3 (zie foto boven). Het toestel heeft een groot scherm waarop we een persoonlijke begroeting, belangrijke berichten en zelfs een bedrijfsnaam kunnen weergeven. Een topper qua interactie.

5. Robots zullen over enkele jaren weer verdwijnen

Neen, robots zijn er nu, zijn bezig aan een serieuze opmars en zullen niet meer weggaan. Het is dus zaak om ze te omarmen. Als bedrijf is het dan ook belangrijk om uit te pluizen hoe u dit alles mee in uw DNA krijgt. Dat moet bewust en doordacht gebeuren en door er in de loop der tijd van te blijven leren. Bovendien zullen er in de toekomst alleen maar meer robots blijven komen met telkens allerlei uitgebreidere software-updates. Met andere woorden: robots zullen alleen maar beter en beter worden.

Jaren geleden bleven schoonmaakrobots nog 20 cm van de rand verwijderd, na een software-update was dit nog 10 cm en nu zitten we aan 1 cm. Bestaande robots worden dus steeds beter, slimmer en efficiënter en zijn er om te blijven.

Terug naar boven