ISO 9001-certificaat van Cleaning Masters verlengd: “Kwaliteit is veel meer dan een proper gebouw”

Kwaliteit: wat is dat? Voor onze klanten leveren wij kwaliteit als hun gebouwen netjes en proper zijn zoals zij het wensen. Maar voor Cleaning Masters is kwaliteit veel meer. Het is een systeem waar al onze medewerkers van het management tot onze mensen op de werkvloer bij betrokken zijn. Allemaal samen zorgen wij ervoor dat de klant inderdaad de kwaliteit krijgt die hij wenst. En dat zogeheten kwaliteitsborgingssysteem van Cleaning Masters werkt, stelde de auditor van het Belgisch Centrum voor Certificatie (BCC) vast. Hij verlengde zopas het ISO 9001:2015-kwaliteitscertificaat van het schoonmaakbedrijf.

“Kwaliteit is veel ruimer dan de kwaliteit van het eindresultaat”, zegt Tom Liottier, HSEQ-manager van de Multi Masters Group (waar Cleaning Masters deel van uitmaakt). “Zo is er tijdens de audit bijvoorbeeld ook aandacht voor veiligheid en milieu. Ook op die punten moet je goed scoren.”

ISO 9001 certificaat

Net rond je organisatie

“Het komt er eigenlijk op neer dat je ervoor zorgt dat iedereen binnen je bedrijf de grenzen kent waarbinnen hij of zij zich kan bewegen. Zo vormen de ISO-procedures een net rond je organisatie. Het uitwerken en onderhouden van dat net vraagt wel wat extra werk, maar dat betaalt zich op termijn terug. Door de duidelijke afbakening worden heel wat zaken vergemakkelijkt. Taken kunnen eenvoudig worden overgenomen, vragen van klanten kunnen makkelijk worden beantwoord, eventuele problemen worden sneller opgelost enzovoort.”

Interne en externe controles

“Naast de externe audits organiseren wij binnen Cleaning Masters op alle niveaus interne controles om na te gaan of alles gestroomlijnd verloopt. Onze inspectieteams voeren aan de hand van het door onze ICT-dienst ontwikkelde QMS-systeem kwaliteitscontroles uit op de werkvloer, maar er is meer. Weet het onderhoudspersoneel bijvoorbeeld waarvoor de machines dienen die op hun werf staan? Zijn alle veiligheidsfiches van de producten aanwezig? Gebruikt onze calculatiedienst de juiste documenten bij het opmaken van een offerte? Is er in onze regionale vestigingen een intern noodplan? Zijn de doelstellingen van de directie duidelijk omschreven? Het zijn allemaal vragen die we beantwoorden en waarmee we onze interne kwaliteit verzekeren. Dankzij die goede, interne organisatie slagen wij er ook in om onze klanten een kwalitatieve dienstverlening aan te bieden. En die appreciëren dat. Zo hebben we heel wat klanten waar ons schoonmaakpersoneel beschouwd wordt als een onderdeel van de bedrijfsfamilie. Die goede relatie heeft op haar beurt ook weer een positieve invloed op de kwaliteit. En potentiële klanten weten dankzij ons ISO 9001-certificaat dat Cleaning Masters de kwaliteit kan leveren die zij wensen.”

Terug naar boven