Elke dag zorgen onze mobility masters voor de schoonmaak van gemiddeld zo’n 100 vliegtuigen per dag. Dat aantal loopt tijdens de piekmomenten in de zomer op tot wel 115 toestellen. Snel omgerekend spreken we al snel van zo’n 40.000 vliegtuigen per jaar. Dat vraagt natuurlijk een goed doordachte planning en organisatie. Onze mobility masters geven u een overzicht van hoe dit – soms enorm hectische – planningswerk verloopt.
Gemiddeld ruim 100 schoongemaakte vliegtuigen per dag
U bent op de luchthaven, klaar om te vertrekken naar uw bestemming. U stapt naar de gate en ziet het vliegtuig al door de grote ramen. Maar u moet nog even wachten vooraleer u op het vliegtuig mag stappen. En dat heeft natuurlijk een reden. Een van die redenen is dat een vliegtuig schoongemaakt moet worden vooraleer de boarding begint. Daar komen onze mobility masters in beeld. Zij moeten het vliegtuig schoonmaken in amper 10 minuten. En dat voor wel gemiddeld ruim 100 toestellen per dag.
Schoonmaak van vliegtuigen: een flexibele planning als vereiste
Gemiddeld 100 vliegtuigen per dag schoonmaken: het spreekt voor zich dat een weldoordachte planning, maar ook een flinke dosis flexibiliteit onmisbaar zijn. “Een aantal maanden op voorhand krijgen we de voorlopige zomer- en winterplanningen door van de klant”, zegt Steven, Duty manager bij Mobility Masters. “Daar begint de bal al te rollen. Welke vliegtuigen komen aan? Wanneer landen ze en van welke locatie komen ze? En ook belangrijk: welk type cleaning is er nodig? Want een groot of een heel vuil toestel vraagt natuurlijk een langere reiniging dan de kleine toestellen. Aan de hand van die planning beginnen we met het sorteren en inplannen van de vluchten per maand.”
“Op maandbasis vragen we dan nog eens een update aan de klant, want vluchten wijzigen nu eenmaal vaak. Daarin filteren we ook in de grootte van de toestellen, want op dagbasis zijn er ongeveer 8 ‘long haul toestellen’, die gezien hun veel grotere omvang natuurlijk een grotere schoonmaak vereisen.”
Ronny, Station manager bij Mobility Masters, vult aan. “De grote toestellen poetsen we met een uitgebreid team van schoonmakers, de kleine toestellen die binnenkomen en meteen weer vertrekken, vaak Europese vluchten, poetsen we met een kleiner team. Dat maakt een enorm verschil in de planning.”
De dispatcher als centrale rol
Is de maandplanning gemaakt, dan komt ons in-house uitzendbureau Recrewtment in beeld op ‘dag -4’, vier dagen voor het begin van de maand. Ronny legt uit: “Dan bekijken we of we extra arbeiders moeten inschakelen om gaten in de planning op te vullen. Op ‘dag -1’, daags voor het begin van de maand, trekken we de planning uit ons eigen systeem. Soms zijn er medewerkers die last-minute ziek afbellen, of bepaalde vluchten die geschrapt worden of erbij komen. Dan vullen we de laatste gaatjes op.”
Die dagplanning wordt dan doorgestuurd naar de dispatcher van Mobility Masters ter plaatse. “Daar komt het zelfs op minuten aan. Als een vliegtuig 5 minuten vroeger aankomt dan gepland, moet de dispatcher à la minute bijsturen. Deze zomer hadden we bijvoorbeeld 17 verschillende vliegtuigen die in een tijdspanne van 45 minuten toekwamen en die gelijktijdig schoongemaakt moesten worden. Dan zit je al snel met heel wat schoonmaakteams die je op quasi hetzelfde moment moet inschakelen en coördineren. Maar is er een vertraging bij een van die vliegtuigen, dan moet je natuurlijk meteen gaan schuiven in de planning, zodat alles elkaar toch nog goed opvolgt. Dat is de taak van de dispatcher, die een totaaloverzicht heeft.”
Maximum 10 minuten
Hoe verloopt de schoonmaak van een vliegtuig nu juist? “Dat moet heel snel gaan”, zegt Ronny. “Neem nu bijvoorbeeld Europese vluchten. Zulke vliegtuigen hebben een grondtijd van 50 à 60 minuten. In die tijd zit deboarding, boarding, persoonlijke assistentie, … gerekend. Maar dus ook de schoonmaak. Elk toestel dat landt, moet meteen gereed zijn voor de schoonmaak, om de grondtijden zo laag mogelijk te houden. Bij een Europese vlucht moet het toestel worden schoongemaakt in maximum 10 minuten.”
“Is het vliegtuig geland en is de laatste passagier van boord, dan betreden onze cleaners het vliegtuig. Dat is even een ‘rush’ om het helemaal proper te krijgen. Van de passagiersruimten tot de sanitaire ruimten, keukens en zelfs de cockpit. Je bent natuurlijk ook afhankelijk van hoe proper of hoe vuil de passagiers het vliegtuig achterlaten. Daarvoor gebruiken onze schoonmakers de PDA’s (Personal Digital Assistant), waarmee ze onder andere hun werk kunnen timen.”
Schoonmaak van vliegtuigen: goede communicatie is cruciaal
Deze PDA’s zijn onmisbaar om de communicatie tussen de dispatcher en de cleaners, maar ook tussen de dispatcher en de klant te onderhouden. Steven verklaart: “Op de PDA krijgen de cleaners een melding dat ze naar toestel X of toestel Y moeten gaan. Daar melden ze zich aan. Starten ze met de schoonmaak, dan moeten ze op de app sturen dat ze begonnen zijn. Zijn ze klaar, ook dat moeten ze doorgeven. Dan kan de dispatcher ze meteen weer inschakelen bij nieuwe vluchten.”
De PDA is ook een handige tool om problemen door te geven. “Stel dat een vliegtuig heel vuil toekomt, dan kunnen onze cleaners dit met foto’s via de PDA doorgeven. Zo is onze dispatcher meteen op de hoogte en kan hij de klant verwittigen. Het is dan aan de klant om de beslissing te nemen of de vlucht alsnog meteen moet vertrekken, of dat er een langere schoonmaak moet gebeuren, maar dus ook wat vertraging komt.”
Iedereen dezelfde visie
Kortom, de schoonmaak van vliegtuigen vraagt een enorme portie flexibiliteit in de planning. “Het is een heel hectisch werk, maar daarvoor doen we het ook. Dat maakt de job net zo leuk. Het vraagt wel een zekere hands-onmentaliteit. Zowel van ons, de dispatch als de schoonmakers zelf. De neuzen moeten allemaal in dezelfde richting staan. Stel dat je vastzit op een bepaald moment, dat je meer schoonmakers nodig hebt dan er beschikbaar zijn, dan voelen wij, maar ook de dispatchers, ons niet ‘te goed’ om te gaan meehelpen schoonmaken. Het is de handen uit de mouwen steken, maar je krijgt er veel respect van terug van je medewerkers en de klanten.”