Wat is de link tussen virtual reality en facilitaire dienstverlening?

Virtual reality of VR is sinds enkele jaren geen ver-van-mijn-bedshow meer in de facilitaire dienstverlening. De tijd dat men virtuele realiteit vooral linkte aan gamers ligt al een tijdje achter ons. Maar welke mogelijkheden biedt VR in het kader van facilitaire dienstverlening?

Wat is virtual reality?

VR of virtual reality is een techniek waardoor het lijkt dat je in een compleet andere werkelijkheid bent. Die virtuele omgeving kan lijken op de wereld zoals we die kennen, maar het kan ook om een geheel fictieve omgeving gaan. In de facilitaire dienstverlening gebruikt men vooral de realistische VR-omgevingen.

Naast virtual reality heb je ook augmented reality (AR) en mixed reality (MR). Bij AR worden met de computer gegenereerde elementen toegevoegd aan de werkelijkheid. In tegenstelling tot VR neem je bij AR wel de echte werkelijkheid waar. Het is dus een uitbreiding van de werkelijkheid, vandaar de naam ‘augmented reality’.

Mixed reality (MR) is de samenvoeging van de reële en de virtuele werkelijkheid waarbij interactie mogelijk is tussen de echte en de virtuele wereld.

Virtual reality raakt steeds meer ingeburgerd in de facilitaire dienstverlening.

Toepassingen van virtual reality in de facilitaire dienstverlening

Facilitaire dienstverleners zetten virtual reality in bij de onboarding en vooral de opleiding van medewerkers.

In het onboarding-proces geeft VR nieuwe medewerkers de kans om via digitale weg kennis te maken met hun werkgever, hun collega’s, hun werkomgeving, hun taken enzovoort.
In de facilitaire dienstverlening is VR vooral populair voor opleidingen. Blended learning, een mix van praktijklessen en trainingen via e-learning, VR,…, is helemaal ingeburgerd in de facilitaire sector.

Om praktische of veiligheidsredenen is het vaak onmogelijk om een training-on-the-job te organiseren voor techniekers, bewakingsagenten, schoonmakers enzovoort. Hier biedt VR een heel bruikbaar alternatief. VR maakt het mogelijk om gedetailleerde, driedimensionale omgevingen te creëren: een gebouw, de binnenkant van een machine, een vliegtuig,… VR laat cursisten 360° rondkijken in hun toekomstige werkomgeving. Via de toevoeging van interactieve info-points kunnen ze bijkomende info raadplegen.

Hoe maakt Mobility Masters gebruik van VR?

Mobility Masters gebruikt de VR-techniek om de medewerkers op te leiden die vliegtuigen gaan poetsen. Het is praktisch niet mogelijk om de medewerkers in een echt vliegtuig op te leiden. Daarom leren ze met behulp van een VR-bril bijvoorbeeld hoe een vliegtuigdeur te openen en te sluiten. Of hoe ze een veiligheidscontrole van het vliegtuiginterieur dienen uit te voeren.

Virtual reality wordt in de facilitaire dienstverlening vooral gebruikt voor de opleiding van personeelsleden. Bij Mobility Masters leren de schoonmakers met behulp van een VR-bril hoe ze een vliegtuigdeur moeten openen en sluiten.

Voordelen van virtual reality in facilitaire dienstverlening

Het gebruik van VR in de facilitaire dienstverlening biedt tal van voordelen:

  • Veiligheid: aangezien het gaat om een virtuele omgeving gebeurt alles in absolute veiligheid. Er kan ook geen schade worden berokkend aan machines of aan de infrastructuur.
  • Laagdrempelig: VR-toepassingen zijn heel gebruiksvriendelijk, de bediening is makkelijk en intuïtief.
  • Verhoogde motivatie: cursisten ervaren een VR-opleiding als ‘leuk’, ‘innovatief’ en ‘een unieke ervaring’. Bovendien dienen de medewerkers zich niet meer te verplaatsen voor een opleiding. Bijkomend voordeel: de cursus is altijd beschikbaar. De ‘student’ kan eender wanneer aan de slag gaan. En is er iets niet duidelijk, dan kan de cursist dat gedeelte gewoon even herbekijken. Al deze factoren zorgen voor extra motivatie, die bij een traditionele, theoretische les in een klaslokaal vaak ver te zoeken is.
  • Proactiviteit: innoveren en plannen wordt makkelijker. Je kan alles vooraf uittesten in de virtuele wereld. Omdat je geen zware of delicate uitrustingen in het echt hoeft uit te testen, is het meestal ook kostenbesparend.
  • Hogere efficiëntie en kwaliteit: de klant profiteert mee van het gebruik van VR. Wanneer ze in een bedrijf aan de slag gaan, hebben de medewerkers van de facilitaire dienstverlener al ervaring opgedaan op de virtuele werkvloer. Ze zijn er dus al vertrouwd mee. Dit zorgt voor een betere efficiëntie en kwaliteit.

Toekomst van VR

De toepassing van VR in de facilitaire dienstverlening is in volle ontwikkeling. We verwachten dus dat het belang van VR, AR en MR in de toekomst alleen maar zal toenemen.

Terug naar boven