Check in and out at work (CIAO): alles wat u moet weten over de digitale aanwezigheidsregistratie

Vanaf 1 september 2024 is de aanwezigheidsregistratie van werknemers, zelfstandigen, uitzendkrachten en stagiairs die bepaalde facilitaire taken uitvoeren verplicht. In dit artikel beantwoorden we de meest prangende vragen rond Check in and out at work of kortweg CIAO.

Waarom Check in and out at work?

Met de digitale registratie in het kader van Check in and out at work streeft de Rijksdienst Sociale Zekerheid (RSZ) een aantal doelstellingen na:

  • De veiligheid van het personeel verbeteren.
  • Zwartwerk bestrijden.
  • Sociale fraude bestrijden.
  • De administratieve lasten in verband met de bekendmaking van de arbeidsuren verlichten.
Check in and out at work (CIAO) - QR code scannen - digitale aanwezigheidsregistratie

Wie registreren?

Als we kijken naar Multi Masters Group, dan geldt de verplichting binnen onze groep voor alle arbeiders van Cleaning Masters (inclusief Hygi Mastersongediertebestrijding), Mobility Masters, Techni Masters, Construct Masters, Green Masters en Maintenance Masters.

Meer informatie kan je vinden in de Programmawet van 26 december 2022.

Wie is verantwoordelijk voor CIAO?

De verantwoordelijkheid voor de registratie ligt zowel bij de werkgever (of de onderaannemer of de interim-partner) als bij de werknemer zelf.

De werkgever is verplicht zijn werknemers te informeren over de registratieplicht. “Bij Multi Masters Group voorzien we voor ons personeel een opleiding over CIAO, aangevuld met een informatieve video en posters op de werkplek”, zegt Philip Paelinck, Managing director bij Multi Masters Group.

Wat registreren?

Welke gegevens dienen geregistreerd te worden om in orde te zijn met de CIAO-wetgeving:

  • Identiteitsgegevens van de medewerker.
  • Adres van de werf.
  • De hoedanigheid van de uitvoerder (bv. stagiair, interim…).
  • Identiteitsgegevens van de werkgever.
  • Start- en einduur van de werkzaamheden.
  • Rustpauzes.

Voor de werknemer, onderaannemer of interim-medewerker komt het hierop neer:

  • Inchecken bij het begin van de dagtaak.
  • Begin en einde registreren van elke pauze langer dan 15 minuten.
  • Uitchecken aan het einde van de dagtaak.

Al deze gegevens worden automatisch doorgestuurd naar de databank van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid.

Hoe registreren?

Bedrijven en hun medewerkers (vast, onderaanneming, interim) kunnen zich op verschillende manieren registreren bij Check in and out at work. Zo stelt de overheid zelf een systeem ter beschikking. Bij Multi Masters Group hebben we ervoor gekozen om te werken met MM-Time. “Deze digitale applicatie is ontwikkeld door onze eigen ICT-afdeling. Ze is heel gebruiksvriendelijk en vooral heel snel”, zegt Philip Paelinck.

Vanaf wanneer start Check in and out at work?

De wettelijke verplichting van CIAO gaat in op 1 september 2024. Bedrijven kunnen echter al eerder beginnen met de digitale aanwezigheidsregistratie van hun werknemers.

Multi Masters Group heeft ervoor gekozen om met de uitrol van start te gaan op 1 april 2024. “Op die manier kunnen we alles grondig testen en zijn we zeker dat het systeem volledig is uitgerold tegen september. Dit geeft ons ook de tijd om onze medewerkers goed te informeren, net als onze klanten en partners.”

Terug naar boven