De corona pandemie heeft onvermijdelijk invloed op de trends voor de facilitaire diensten voor 2022. Onder meer de rol van en de waardering voor het schoonmaak personeel ondergaan een belangrijke verandering.
Onzichtbaar en vanzelfsprekend
Voor de uitbraak van corona was schoonmaak iets vanzelfsprekends. Als werknemer op een kantoor zag je zelden of nooit iemand van de schoonmaak ploeg. Je stelde je er niet te veel vragen bij. Je ging er gewoon van uit dat je werkplek proper was.
Corona doet nieuwe nood ontstaan
COVID-19 heeft gezorgd voor een groeiend besef van het belang van de schoonmaak van kantoren. Een werkplek dient proper te zijn, maar vooral ook ‘veilig’ en ‘virusvrij’. Niet alleen de facility manager wil weten wie wanneer de kantoren in het gebouw heeft schoongemaakt. Ook de werknemers stellen zich die vraag.

Nieuwe rol voor het schoonmaak personeel
Een van de belangrijke trends in de facilitaire diensten voor 2022 is dan ook dat het schoonmaak personeel, als gevolg van corona, niet langer onzichtbaar hoeft te zijn. De aanwezigheid van een facilitair medewerker tijdens de kantooruren biedt een antwoord op de vragen van de werknemers. Want ja, er wordt schoongemaakt en wel door de persoon die ze nu met hun eigen ogen aan het werk zien. Dat geeft de gebouwgebruikers een gerust gevoel. En als ze toch met vragen zitten, kunnen ze die meteen stellen. De aanwezigheid van een poetsdame of -heer wordt sinds corona dus meer en meer geaccepteerd en zelfs gewaardeerd.
Zichtbare aanwezigheid biedt nog meer voordelen
De zichtbare aanwezigheid van het schoonmaak personeel biedt nog meer voordelen. Een interventie bij een calamiteit laat niet lang op zich wachten. Heeft er iemand koffie gemorst? Geen probleem, dat wordt meteen opgeruimd. Bovendien kunnen de schoonmaak taken in overleg beter worden afgestemd op de noden van de klant. Wil je een extra schoonmaakbeurt van de vergaderzaal tussen twee meetings? Geen probleem, dat is perfect mogelijk nu de schoonmakers aanwezig zijn tijdens de werkuren.
Een ander voordeel is dat de werknemers van de klant, in aanwezigheid van de schoonmaker, twee keer gaan nadenken voor ze achteloos de kruimels van hun lunch op de grond vegen. Dat geeft minder vermijdbare vervuiling. Wat de schoonmaak ploeg extra ruimte geeft om bijvoorbeeld het sanitair een bijkomende beurt te geven. Dat is geen overbodige luxe in tijden van corona.

Meer waardering
Al deze factoren zorgen voor meer waardering voor het poetspersoneel. De gebouwgebruikers zien hun inspanningen elke dag opnieuw. Dat geeft een gevoel van vertrouwdheid en stabiliteit, waardoor er meer appreciatie zal zijn voor de schoonmaak teams. Die zullen zich meer gewaardeerd voelen. Gevolg: meer werkplezier, een verhoogde motivatie en een laag ziekteverzuim. De ideale voedingsbodem voor een stabiele en kwaliteitsvolle dienstverlening.
Conclusie
Waar schoonmaak voor veel kantoormedewerkers in het verleden een hinderlijke onderbreking was, evolueert hij nu naar een geruststellende service.
De volgende weken leest u op deze pagina’s meer over de trends voor 2022 in de facilitaire diensten.