De afgelopen jaren is de manier waarop we werken sterk veranderd. Dat we steeds vaker thuis en minder op kantoor werken, is een van de opvallendste zaken. Thuiswerk is quasi niet meer weg te denken, maar u kan er wel alles aan doen om het uw medewerkers zo aangenaam mogelijk te maken op kantoor. Een professionele facilitaire dienstverlener als Multi Masters Group kan daarin een grote rol spelen. Hoe? Dat ontdekt u in dit artikel.
Een facilitaire dienstverlener creëert een aangename werkomgeving
Wat zijn de behoeften en verwachtingen van uw medewerkers? Die vraag kan u beantwoorden met de ‘guest journey’. Elke dag komen uw medewerkers uw gebouwen binnen. Zij leggen allemaal een zogenaamde guest journey af. Dit is de ‘route’ die de bezoekers van uw gebouw afleggen die alle relevante ‘touchpoints’ omvat waarmee ze in aanraking kunnen komen. De parking of receptie om te starten, maar ook vergaderruimtes, koffiemachines, de sanitaire ruimtes, enzovoort.
Uw medewerkers ervaren de kwaliteit van de dienstverlening dag in dag uit en zijn dan ook het best geplaatst om deze te beoordelen. Is het gebouw proper, goed onderhouden, heerst er een aangename sfeer, …? De guest journey brengt deze zaken in kaart. Het is de beste manier om het facilitaire beheer van een gebouw aan te pakken. Door uzelf in de schoenen te plaatsen van uw medewerkers.
Een total facility partner als Multi Masters Group zorgt ervoor dat alle touchpoints/interactiepunten in de guest journey tot in de puntjes worden verzorgd. Uw medewerkers komen toch liever terecht bij een werkgever die de groene zones op de parking goed verzorgt, zijn gebouw goed schoonmaakt en ervoor zorgt dat er geen technische defecten zijn. Een nette, veilige omgeving dus.
Een menselijke connectie dankzij een facilitaire dienstverlener
Een propere, veilige en goed onderhouden werkplek kan de motivatie van uw werknemers om liever (en vaker) op kantoor te werken alvast bevorderen. Wat ook een grote rol speelt: het menselijke contact. Sinds de coronacrisis werken we met z’n allen steeds vaker van thuis uit, maar missen we toch ook wel de onderlinge interacties op de werkvloer.
Hospitality staat al jaren in het lijstje van dé trends in facility management. Meedenken met de klant, vriendelijkheid, beleefdheid, … Er moet een goede connectie zijn tussen uw medewerkers en de medewerkers van uw facilitaire dienstverlener. Op die manier ontstaan er menselijke connecties, die uw medewerkers motiveren om het kantoor vaker op te zoeken.
Multi Masters Group maakt van hospitality dan ook de rode draad doorheen onze opleidingen in de MM-Academy, waar we onze masters trainingen op maat bieden. Zo creëren we samen een werkomgeving waar werknemers zich ondersteund en gewaardeerd voelen.
Tips om de motivatie om op kantoor te werken te verhogen
Hoewel het ook heel wat voordelen biedt, heeft veelvuldig thuiswerk op lange termijn gevolgen op de productiviteit binnen een werkomgeving. Door te luisteren naar de behoeften van werknemers, het creëren van gastvrije werkplekken en het bieden van ondersteunende diensten kan u als bedrijf uw medewerkers motiveren om toch met plezier richting kantoor te vertrekken.
Enkele tips:
- Voorzie comfortabele bureaustoelen en creëer ergonomische werkplekken. Verstelbare bureaus, bijvoorbeeld.
- Creëer functionele ruimtes, zoals stilteruimtes, waar uw medewerkers in alle rust en stilte een telefoontje kunnen doen of een vergadering kunnen volgen.
- Zorg ervoor dat uw technologische apparatuur up-to-date is. Een server die voortdurend vastloopt of technische installaties die het te vaak begeven, doen de motivatie alleen maar dalen.
- Zorg voor goede luchtkwaliteit en ventilatie en investeer in een effectief HVAC-systeem. Te warm in de zomer en te koud in de winter is natuurlijk een afknapper op kantoor.
- Een aangename sfeer kan u makkelijk creëren door uw ruimtes functioneel in te richten, om de sociale interactie te bevorderen.
- Kies waar het kan zo veel mogelijk voor natuurlijk licht en zorg dat er voldoende groen op de werkvloer aanwezig is. Dat komt de productiviteit alleen maar ten goede.
Hebt u nood aan een partner die de facilitaire noden van uw bedrijf begrijpt?