Schoonmaak in bedrijven na corona: “Hygiëne was voor de gezondheidscrisis al belangrijk, nu is het een noodzaak”

Schoonmaak wordt na corona nog belangrijker dan voorheen. Dat blijkt uit onderzoeken die in verschillende landen zijn uitgevoerd naar aanleiding van de nakende grote terugkeer naar kantoor.

Telewerk niet langer verplicht

Vrijdag 18 februari 2022 gaat in België de versoepeling van de coronamaatregelen in. Een van de aanpassingen is dat telewerk niet langer verplicht is. Het blijft wel nog steeds aanbevolen.

Dat betekent dat langzaam maar zeker meer en meer mensen die wegens de COVID-19-pandemie maandenlang thuis gewerkt hebben, terugkeren naar kantoor. Als werkgever is het belangrijk dat je hierbij rekening houdt met de bezorgdheden van je personeel. En die spitsen zich vaak toe op de schoonmaak na corona.

90% van de ondervraagden vindt dat het schoonmaakpersoneel een essentiële rol speelt bij het waarborgen van hun veiligheid en gezondheid.

Werknemers beschouwen schoonmaak na corona als topprioriteit

Onderzoeken in verschillende landen tonen aan dat voor veel werknemers de terugkeer naar kantoor niet vanzelfsprekend is. Enkele vaststellingen uit onderzoeken van Mercer (in 13 landen) en Ipsos (in Frankrijk):

  • Meer dan de helft van de respondenten beschouwt een gezonde werkomgeving als een cruciale arbeidsvoorwaarde.
  • Hygiëne was al belangrijk voor de gezondheidscrisis. Nu is het een noodzaak geworden.
  • 60% van de ondervraagden maakt zich zorgen over het gebruik van gemeenschappelijke of gedeelde ruimtes binnen hun werkomgeving.
  • 90% van de deelnemers geeft aan meer vertrouwen te hebben in een werkgever die zorg draagt voor de hygiëne en desinfectie van de werkplekken.
  • Voor 90% van de deelnemers spelen de schoonmaakmedewerkers een essentiële rol bij het waarborgen van hun veiligheid en gezondheid.

Bij de voorbereiding van de grote terugkeer naar kantoor houd je als facility manager best rekening met deze duidelijke cijfers.

Schoonmaak na corona is heel belangrijk bij de voorbereiding van de terugkeer naar kantoor van je personeel.

Keuze voor voltijds op kantoor of hybride werken heeft invloed op schoonmaak na corona

Je kan je werknemers weer voltijds op kantoor laten werken. Of je kan kiezen voor een hybride model (combinatie kantoor- en telewerk). Die keuze beïnvloedt de aanpak van de facilitaire diensten, in het bijzonder de schoonmaak. Als de bezetting opnieuw de hoogte ingaat, is het misschien nuttig om de schoonmaakfrequentie ook te verhogen. Of dient er extra aandacht besteed te worden aan de contactpunten.

Bedrijven die voor de hybride vorm kiezen, richten een deel van hun kantoren mogelijk in als flexplekken. Verstandige keuze, maar dan dien je wel voldoende aandacht te besteden aan het reinigen van het ICT- en kantoormateriaal. Na corona zijn werknemers immers niet meer zo tuk op het gebruik van andermans toetsenbord of telefoon.

Aarzel niet om je facilitaire partner te raadplegen

Aangezien onderzoek heeft aangetoond dat tevreden medewerkers liefst 13% productiever zijn, bereid je de terugkeer naar kantoor maar beter goed voor. Een facility manager moet in deze omstandigheden aan 1001 zaken denken. Is er voldoende handgel beschikbaar? Wat zijn de beste plaatsen om desinfectiezuilen te installeren? Hoe richten we de werkplekken in conform de afstandsregels? Is er wel voldoende ventilatie? Hoe meten we de binnenluchtkwaliteit? Moeten we na corona extra schoonmaak voorzien voor het sanitair? En zo gaat dat maar door.

Gelukkig kan je rekenen op je facilitaire partner. Bevat het bovenstaande lijstje een of meer vragen waarop je niet meteen het antwoord weet, neem dan contact met ons op. Wij staan je graag met raad en daad bij.

Terug naar boven